Blog

Een blog dus. Met achtergrondinformatie en persoonlijke verhalen.
Heb je een speciale vraag of wil je dat ik ergens over schrijf? Laat het mij weten.

Blog 4 Over ademwerk



Waarom je nieuwsgierig zou kunnen worden naar jouw manier van ademen!

In mijn cursus BodyMindWork is één van de gebruikte methoden om je energieker en vitaler te gaan voelen het zogenaamde “ademwerk”. Hierover vertel ik in een aantal blogs wat meer.

Bij veel mensen is de natuurlijke adem om allerlei redenen geblokkeerd. Dat wordt benoemd als: “mijn adem zit hoog” of “er is iets mis met mijn ademhaling, het voelt altijd alsof ik adem tekort kom”, etc. En dat is vaak tegelijkertijd met klachten, zoals vermoeidheid, stress, burn-out, regelmatig hoofdpijn, duizeligheid en/of moeite met slapen. 

Adem is een bijzonder fenomeen. Als je er geen aandacht aan besteedt, dan adem je gewoon 24 uur door. Wel heeft jouw adem in de loop der jaren een bepaald patroon gekregen, waar we ons vaak niet bewust van zijn. En dat is nu zo bijzonder aan adem: je kunt het ook bewust beïnvloeden: door dieper te ademen, door je adem in te houden, door langer uit te ademen en nog veel meer. En als je dan beseft dat je adem de belangrijkste leverancier is van energie, dan wordt het wel interessant om er wat meer aandacht aan te besteden.

In de cursus BodyMindWork is de eerste stap de stap van bewustwording. We beginnen met waarnemen: hoe is het met mijn ademhaling op dit moment? Door er aandacht aan te geven, kun je bijvoorbeeld ontdekken dat je ademt tot aan je middenrif en niet verder, of dat je juist vooral in je buik ademt en niet zo veel in je borstgebied, of andersom. Ook kun je tot de ontdekking komen dat het al een hele kunst is om je aandacht er bij te houden. Voor je het weet zijn je gedachten afgedwaald naar……ja, waarheen?

Er zijn vaak onbewuste redenen om niet zo diep en vol te ademen als zou kunnen en zo dus ook maar een beperkt potentieel van je energie te gebruiken. Je zou kunnen zeggen dat veel mensen net genoeg ademen om in leven te blijven, of om te overleven. Het adempatroon weerspiegelt vaak diepgewortelde overtuigingen, die soms vanuit de opvoeding komen en soms ontstaan zijn na ingrijpende gebeurtenissen.

Een voor iedereen herkenbaar voorbeeld is als je ergens van schrikt: bij schrik wordt de adem helemaal vastgezet in het lichaam en spannen je spieren zich. Dan duurt het vaak even voor het lichaam zich weer kan ontspannen en de adem weer voller kan worden. Dat gaat dan gepaard met een diepe zucht. Je kunt je voorstellen dat bij een soort permanent onprettige situatie of bij chronische stress het lichaam vastgezet blijft in de schrik of spanning. En op een gegeven moment weet je niet beter. Voor jou voelt dat dan als gewoon, maar dat is het niet.

Volgende keer aandacht voor hyperventilatie en hoe je dat de baas kunt worden.

Deel deze blog